Een spel voor het hele gezin! Je hebt het misschien bij meerdere bekende Nederlanders wel eens voorbij zien komen op social media; Keer op keer. Bas Smit is hier bijvoorbeeld erg fan van en speelt het regelmatig met zijn gezin. Zelf heb ik het ook aangeschaft en ik moet zeggen, het is inderdaad erg leuk. Mocht je de Keer op keer spelregels kwijt zijn of ben je gewoon benieuwd hoe dit leuke spelletje gaat? Dan zit je hier goed!
Kruis vakjes op je speelveld aan om zo snel mogelijk kolommen en gelijkgekleurde gebieden te vullen. Elke beurt kies je een gedobbelde kleur en een gedobbeld cijfer. Die combineer je, waardoor je aangrenzende vakjes van de gekozen kleur mag aankruisen. Maak steeds de juiste keuze en probeer de door de andere spelers gewenste combinatie weg te nemen. Nieuwsgierig geworden? Lees dan de hele blog voor de uitgebreide Keer op keer spelregels.
De keer op keer spelregels zijn in principe makkelijk te begrijpen, alhoewel het wel even kan duren voordat je het door hebt. Ik gok dat het zo'n twee potjes duurt voordat je niet echt meer hoeft na te denken.
Keer op keer spelregels
De spelers proberen de vakjes op hun speelvelden aan te kruisen, zodat ze zo snel mogelijk kolommen en gelijkgekleurde gebieden vullen. Ze moeten daartoe steeds een gedobbelde kleur en een gedobbeld cijfer combineren om zo aangrenzende vakjes van de gekozen kleur te mogen aankruisen. Maak steeds de juiste keuze en neem de door de andere spelers gewenste combinatie weg. De keuzemogelijkheden voor een speler stijgen als hij zijn speelveld verstandig uitbreidt. Naast punten voor complete kolommen kan een speler ook een bonus ontvangen als hij alle vakjes van 1 kleur heeft aangekruist. Het spel is afgelopen als een speler 2 complete kleuren heeft aangekruist.
Voorbereiding
Iedere speler krijgt 1 speelveld en 1 viltstift.
Spelverloop
Bepaal een startspeler door loting. Deze wordt de eerste actieve speler en werpt alle 6 de dobbelstenen tegelijk. Nu kiest de actieve speler uit de gedobbelde dobbelstenen 1 dobbelsteen met een kleur en 1 dobbelsteen met een cijfer, die hij voor zich neerlegt. Hij kruist de betreffende vakjes op zijn speelveld aan. Iedere andere speler mag nu uit de resterende 4 dobbelstenen een combinatie (1 dobbelsteen met een kleur en 1 met een cijfer) kiezen en de bijbehorende vakjes op zijn speelveld aankruisen. het is toegestaan dat meerdere spelers dezelfde combinatie kiezen.
Uitzondering: in de eerste 3 worpen mogen alle spelers een combinatie (1 dobbelsteen met een kleur en 1 met een cijfer) uit alle 6 de dobbelstenen kiezen. Daarna gaat het verder zoals hierboven beschreven.
Passen: een speler mag er altijd voor kiezen om geen combinatie te nemen en niets aan te kruisen. Dat geldt ook voor de actieve speler. Past hij, dan mogen de andere spelers een combinatie uit alle 6 dobbelstenen kiezen.
Combinatie kiezen en vakjes aankruisen
Om vakjes te mogen aankruisen, moet een speler altijd een combinatie van 1 dobbelsteen met een kleur en 1 met een cijfer kiezen. Hij moet dan de bijbehorende vakjes aankruisen. Voorbeeld: de speler kiest ''geel'' en ''4''. Hij moet nu 4 aangrenzende gele vakjes aankruisen.
Daarbij gelden de volgende spelregels:
- Het eerste kruisje dat een speler in het spel zet, moet hij startkolom H zetten.
- Alle kruisjes die hij in een beurt zet, moeten aangrenzend in 1 blok van de betreffende kleur worden gezet.
- Kruisjes mogen uitsluitend grenzend aan ten minste 1 ander kruisje of in start kolom H worden gezet. Vakjes die elkaar alleen met een hoek raken, gelden niet als aangrenzend.
- Het is niet toegestaan om minder of meer vakjes aan te kruisen dan het cijfer op de gekozen dobbelsteen aangeeft.
- Het is nooit mogelijk om met 1 worp meer dan 5 vakjes te vullen.
- Het is niet toegestaan om het cijfer van de gekozen dobbelsteen op te splitsen om in 2 of meer blokken van de betreffende kleur vakjes aan te kruisen.
- het ? op een cijferdobbelsteen en de zwarte X op een kleurendobbelsteen zijn jokers.
Jokers
Het ? op een cijferdobbelsteen en de zwarte X op een kleurendobbelsteen zijn jokers. Kiest een speler de zwarte X, dan mag hij een kleur kiezen. Kiest hij het ?, dan mag hij een cijfer kiezen.
Belangrijk: voor elke joker die een speler kiest, moet hij één van zijn uitroeptekens op zijn speelveld doorhalen. Heeft hij geen uitroeptekens meer, dan mag hij geen jokers meer kiezen. Als hij in één beurt twee jokers kiest, haalt hij twee uitroeptekens door.
Kolommen tellen
Elke keer dat het een speler lukt om een kolom volledig met kruisjes te vullen, ontvangt hij de onder de betreffende kolom aangegeven punten. Nadat alle spelers hun kruisjes hebben gezet, roept hij welke kolom hij heeft gevuld en omcirkelt hij de punten die hij ervoor krijgt. Is hij de eerste die de betreffende kolom vult, dan omcirkelt hij de bovenste waarde. Alle andere spelers halen de bovenste waarde van deze kolom door. Zij kunnen bij het vullen van die kolom alleen de onderste waarde nog ontvangen. De onderste waarde staat altijd alle andere spelers ter beschikking. Spelers die een kolom als tweede, derde, enzovoort, vullen, hoeven dat niet te roepen.
Belangrijk:
- De spelers halen uitsluitend de bovenste puntenwaarde van een kolom door, nooit de onderste. Iedere andere speler heeft altijd de mogelijkheid om de onderste waarde voor een kolom te verdienen.
- Het is mogelijk dat een speler in 1 worp meerder kolommen vult. Hij roept dan al deze kolommen en krijgt daar de betreffende punten voor.
- Vullen meerder spelers tegelijk als eerste dezelfde kolom, dan krijgen ze allemaal de bovenste punten.
Heeft iedere speler een dobbelsteencombinatie gekozen (of daarvan afgezien), vakjes aangekruist en kolommen geteld, dan geeft de actieve speler de dobbelstenen naar links door. Deze speler wordt de nieuwe actieve speler en werpt alle 6 de dobbelstenen.
Bonuspunten
Lukt het een speler om als eerste alle vakjes van 1 kleur aan te kruisen, dan geeft hij dat aan en omcirkelt hij de betreffende 5 punten op zijn speelveld. Alle andere spelers halen deze 5 punten door. Zij kunnen voor deze kleur nog maar 3 bonuspunten verdienen. Deze 3 bonuspunten staan alle andere spelers ter beschikking. Kruisen meerdere spelers in dezelfde worp als eerste het laatste vakje van dezelfde kleur aan, dan krijgen ze allemaal de 5 bonuspunten.
Sterren
Aan het einde van het spel incasseert een speler 2 minpunten voor elke niet aangekruiste ster.
Einde van het spel
Het spel eindigt direct na de worp waarin ten minste 1 speler zijn tweede kleurenbonus omcirkelt (het is niet van belang welke waarde de bonus heeft). Alle speler mogen in deze laatste worp zoals gebruikelijk een dobbelsteencombinatie kiezen, vakjes aankruisen en eventuele kolommen tellen en kleurenbonussen ontvangen. Daarna volgt de puntentelling.
Puntentelling
Bonus: vul hier de bonuspunten voor kleuren in
A-O: vul hier de bonuspunten voor kolommen in
!: elk niet gebruikt uitroepteken op het eigen speelveld levert 1 punt op.
Ster: elk niet aangekruiste ster op het eigen speelveld lever 2 minpunten op.
Tel dit bij elkaar op en dit is je totaal score. De speler met de meeste punten wint Bij een gelijke stand wint van hen de speler die meer uitroeptekens overheeft. Is het dan nog gelijk, dan delen deze spelers de overwinning.
Review Keer op keer
Keer op keer is een zeer toegankelijk spel voor jong & oud. Het eerste potje kan ik me voorstellen dat je even overvallen wordt door alle regels, maar na ongeveer 2 potjes weet ik zeker dat je het een super leuk dobbelspel gaat vinden. Het dobbelspel werkt verslavend en het blijft zeker nooit bij één keer. Naast keer op keer zijn er ook nog de edities Keer op Keer 2 en Keer op keer Kids.
Je kan het spel trouwens ook prima alleen spelen! Bekijk hier nog meer spelletjes voor 1 persoon.
Scoreblokken
Vind je het spel zo geweldig dat je vellen bijna op zijn? Wees niet getreurd, deze kan je gelukkig gewoon bijbestellen. Als je een kopieerapparaat en je hebt nog een leeg blaadje kan je ze natuurlijk ook gewoon kopiëren.