Dobble spel review

Dobble leek een spel dat veel te eenvoudig zou zijn om onze aandacht lang vast te houden, maar uiteindelijk is het iets geworden waar we snel naar grijpen wanneer we weinig tijd hebben. Het is een spel wat meer dan welkom was en het diende als een goede herinnering dat een geweldig concept veel belangrijker is als het gaat om plezier hebben en niet hoe groot de doos is of hoeveel accessoires je binnen krijgt!

Dobble classic kaartspel

Wat zit er in de doos?

Eigenlijk zou je moeten zeggen: 'Wat zit er in het blik?', want Dobble wordt geleverd in een klein rond blikje en bevat 55 ronde speelkaarten (met elk 8 cartoonafbeeldingen) en een mini-instructiefolder. Dat is niet veel...

Maar het is alles wat je nodig hebt...

Overzicht van het spel

De instructiefolder beschrijft vijf verschillende manieren om Dobble te spelen, Dobble is dus eigenlijk een beetje een overkoepelende naam voor een reeks minigames. Alle spellen delen een gemeenschappelijk thema dat gerelateerd is aan de zeer, zeer slimme manier waarop de kaarten zijn ontworpen.
Elke kaart heeft acht symbolen, maar er zijn heel veel verschillende symbolen over het hele kaartspel. Het slimme is dat elke kaart één symbool gemeen heeft met elke andere kaart. Oh, en de symbolen hebben allemaal verschillende groottes over de verschillende kaarten en in verschillende posities. Dus een sneeuwpopsymbool kan op de ene kaart klein zijn en dan groot en op een andere kaart weer anders. Het basisdoel van het spel is om het gemeenschappelijke symbool tussen twee kaarten sneller te herkennen dan je tegenstanders.

Klinkt makkelijker dan het is...

Zeker als de druk hoog is en je tegenstanders hetzelfde proberen te doen, kunnen je hersenen je snel in de steek laten.. Tenminste mijn brein doet dat sowieso, vooral als je tegen kinderen speelt.

Over het algemeen zijn de spellen afhankelijk van het tonen van een gemeenschappelijke kaart en dan racen de spelers tegen elkaar om het overeenkomende symbool dat ze op hun kaart hebben te vinden, en dit wordt doorgespeeld totdat je een winnaar hebt.

Hoe is het om te spelen?

Het is dus een heel simpel spelletje. Het spel is hectisch en daarom is het zo verslavend. Echt verslavend.

De minigame die we het meest spelen is eenvoudig uit te leggen: alle kaarten worden uitgedeeld aan de spelers, behalve de laatste kaart, deze wordt met de afbeelding naar beneden gelegd. Als iedereen klaar is, draai je deze kaart om en de eerste persoon die een symbool matcht, roept en legt zijn kaart boven op de gemeenschappelijke kaart. Het spel gaat daarna gelijk verder totdat één speler zijn laatste kaart heeft weggespeeld. Er is geen pauze, geen uitstel, geen toiletpauzes; gewoon een quickfire-spel dat behoorlijk stressvol kan zijn, maar heel leuk is.

De andere versie die we leuk vinden, is de omslag daarvan... alle kaarten worden open op een stapel op tafel gelegd en elke speler neemt een kaart en draait deze om zodat de symbolen verborgen zijn. Als iedereen klaar is, draaien ze hun kaart om en proberen ze een symbool te matchen met de bovenste kaart die op de stapel op tafel ligt. Degene die die hand wint, neemt de bovenste kaart en dan gaat het spel verder. Als alle kaarten van tafel zijn, telt iedereen zijn kaarten en is de persoon met de meeste kaarten de winnaar. Nogmaals, lekker simpel maar erg leuk.

De spellen kunnen gespeeld worden van twee tot acht spelers. Acht is hard werken, want de concurrentie is hevig en je moet super snel zijn om zeven andere mensen te verslaan. Twee spelers is nog steeds leuk, maar niet zo leuk als je de constante verliezer bent. Maar je wordt wel snel beter en sneller als er minder spelers zijn. We hebben ontdekt dat een groep van vier of vijf mensen de goede hoeveelheid is, maar eigenlijk is het met elk aantal een super leuk spelletje.

Wie vindt het leuk?

Elk gezin zou een blik Dobble moeten hebben, want je kan er moeilijk een hekel aan hebben en het kan je kinderen lekker bezig houden. Daarnaast kan het ook gebruikt worden voor grotere familiebijeenkomsten.

De voorgestelde leeftijd om te spelen is 6+, dit is wel een goede leeftijd om ermee te beginnen (zeker niet jonger). Maar het is beter als iedereen ronde acht of negen jaar is (tot en met volwassenen). Het is grappig om te zien hoe gepensioneerde de kinderen proberen bij te houden!

Tenzij je absoluut een hekel hebt aan spelletjes spelen en niet houdt van interactie met vrienden en familie, zal je een goede tijd hebben met Dobble en zul je je er niet mee vervelen.

Over de schrijver
Hallo! Mijn naam is Odile. Vanaf kinds af aan ben ik al gek op het spelen van spelletjes. Nog steeds is dit wat ik het liefste doe in mijn vrije tijd. Daarom test ik nu elke week vijf spellen zodat ik mijn mening met jou kan delen in de blogs die ik hierover schrijf.