De officiële spelregels van pesten

Heb je zin om een potje te pesten, maar weet je de regels niet meer zo goed? Of in een discussie beland met een vriend, omdat jullie allebei andere regels hebben?   Lees dan snel verder voor de officiële pesten spelregels!

Vind je pesten leuk, maar heb je het spelletjes inmiddels wel gezien? Probeer dan eens het Keezenspel! Een mix tussen pesten en Mens erger je niet. Bekijk hier de Keezenspel spelregels.

Benodigdheden pesten

Het enige wat je nodig hebt om een potje te pesten zijn speelkaarten. Het is ook leuk om er een drankspelletje van te maken, je kan hier dan je eigen regels bij bedenken. Ik raad wel aan om deze waterdichte speelkaarten dan te gebruiken.   

Pesten regels

Iedere speler krijgt voordat het spel begint zeven kaarten. Alle kaarten doen mee, dus ook de jokers. De overige kaarten wordt de trekstapel en leg je gesloten in het midden van de tafel. De bovenste kaart leg je open naast de gesloten stapel. Dit wordt de aflegstapel. 

Vind je pesten leuk? Dan vind je Zweeds pesten vast ook geweldig! Eigenlijk een totaal ander spelletje dan pesten, maar wel super simpel en ook voor dit spel heb je alleen speelkaarten nodig. Lees hier de Zweeds pesten regels.

Het doel van het spel

Het doel van het spel is om zo snel mogelijk al je kaarten kwijt te zijn. Ben je al je kaarten als eerst kwijt? Dan win je het spel. 


Spelregels pesten

Je raakt je kaarten kwijt door simpelweg je kaarten af te leggen. Maar, je mag alleen een kaart afleggen als deze een gelijke waarde of kleur heeft als de bovenste kaart op de aflegstapel. Degene links naast de dealer begint. Kan je niet? Dan pak je een kaart van de aflegstapel. Je mag deze kaart gelijk afleggen als je kan. 

Regels per kaart

  • Aas: als je de aas oplegt veranderd het spel van speelrichting. Als er nog een aas wordt gespeeld, veranderd het weer de andere kant op. 
  • 2: dit is een pestkaart. Als je deze kaart oplegt, pakt de volgende speler 2 kaarten. Die speler is dan wel aan de beurt. Heeft hij ook een 2? Dan mag hij deze erboven op leggen en worden de kaarten die hij moet pakken bij elkaar opgeteld. De volgende speler pakt er nu dus 4. 
  • 7: de bekende 'zeven blijft kleven'. Als je deze kaart speelt mag je nog een keer. 
  • 8: ook deze is je waarschijnlijk niet geheel onbekend. '8 wacht'. Dit betekent dat de volgende speler een beurt overslaat. 
  • Boer: de boer mag je altijd opleggen. Je mag kiezen met welk symbool de volgende speler verder speelt. 
  • Joker: de joker mag je altijd opleggen. De volgende speler moet dan vijf kaarten pakken. Je mag deze kaart ook op de twee spelen, de volgende speler moet dan zeven kaarten pakken. De speler die de kaarten moet pakken, beslist met welk symbool er verder gespeeld wordt. 


Einde van het spel

Er zijn twee belangrijke regels waar je rekening mee moet houden als het spel eindigt: 

  1. Je moet het aangeven als je je laatste kaart in handen hebt. Dit kan door het te zeggen, of door bijvoorbeeld op de tafel te kloppen. Vergeet je dit? Dan moet hij 2 kaarten pakken. 
  2. Je mag niet eindigen met een pestkaart. Als de laatste kaart wel een pestkaart is, pakt hij een extra kaart.