Saboteur: het duel kaartspel
Zoek alleen of met z'n tweeën naar goud! In deze opzichzelfstaande versie van het kaartspel Saboteur probeer je zoveel mogelijk goudstukken te verzamelen. Daarbij kun je van elkaars graafwerk profiteren of je eigen weg kiezen. Met sabotagekaarten en omkoopbare trollen kun je de andere speler lelijk hinderen. En is er geen andere speler in de buurt? Dan kun je dit spannende kaartspel ook solo spelen!
Aantal spelers: 1-2
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Duur: 30 minuten
Voorbereiding
Sorteer de speelkaarten op gangenkaarten, actiekaarten, doelkaarten en dwergenkaarten. Beide spelers krijgen 1 dwergenkaart en leggen deze open voor zich neer. In plaats daarvan kunnen de spelers ook een dwerg met voetje nemen.
Zoek de 2 startkaarten (ze tonen een ladder met een dwergenmuts) uit de stapel gangenkaarten. Schud de 18 doelkaarten en leg er 6 gedekt op tafel met de startkaarten erbij. De resterende doelkaarten zijn pas later nodig. In de loop van het spel ontstaat vanuit de startkaarten een gangenstelsel.
Schud de overige 34 gangenkaarten en alle actiekaarten door elkaar. Beide spelers krijgen 6 kaarten en nemen deze in de hand. De resterende kaarten vormen een gedekte stapel. Leg de 8 dwergenfiches en 2 sleutels klaar voor gebruik. De groene dwerg begint.
Spelverloop
De speler die aan de beurt is, kiest 1 van de volgende 4 mogelijkheden:
- 1 gangenkaart in het gangenstelsel leggen
- 1 actiekaart spelen
- 2 handkaarten afleggen en 1 vóór zich liggende actiekaart verwijderen
- Passen en 1 of 2 kaarten afleggen
Na het uitvoeren van de actie trekt de speler 1 kaart. Wanneer hij bij optie 4 2 kaarten heeft afgelegd, trekt hij er 2. Daarmee is zijn beurt afgelopen. Nu is de andere speler aan de beurt. Zo gaat het door totdat de ronde is afgelopen.
Let op: als de gedekte stapel leeg is, vervalt het trekken van kaarten. De speler moet alsnog 1 van de 4 mogelijkheden kiezen. Heeft een speler geen handkaarten meer, dan is voor hem de ronde voorbij. De andere speler speelt door totdat hij ook geen kaarten meer heeft.
Doelkaarten
Bouwt een speler een ononderbroken route van zijn startkaart naar een gedekte doelkaart, dan draait hij deze om en past deze aan de aangrenzende gangenkaarten. Heeft hij meer mogelijkheden, dan kiest hij er één. Let op: het kan voorkomen dat een doelkaart niet passend gelegd kan worden. Bij uitzondering mag de doelkaart dan toch op zijn plek gelegd worden (de verbinding met de zojuist gelegde kaart moet altijd behouden blijven).
Einde van een ronde
Een ronde is afgelopen als één van de volgende situaties zich voordoet:
- Alle 6 de doelkaarten zijn omgedraaid
- Alle 8 dwergenfiches liggen op het speelveld
- De gedekte trekstapel is uitgeput en de spelers hebben geen handkaarten meer
Nieuwe ronde
Leg de startkaarten en 6 nieuwe doelkaarten op tafel zoals onder ''voorbereiding'' beschreven. Schud alle actiekaarten en resterende gangenkaarten door elkaar en leg deze als gedekte stapel op tafel. Iedere speler ontvangt 6 kaarten. Alle dwergenfiches en sleutels zijn weer beschikbaar. De speler met het minste goud begint. Bij een gelijke stand begint de blauwe dwerg.
Einde van het spel
Het spel eindigt na de derde ronde. De speler met de meeste goudstukken wint.
Saboteur voor 1 speler
De speler kiest een dwergenkleur en legt de andere dwergenkaart en de bijbehorende startkaart terug in de doos. Hij legt 6 dwergenfiches klaar voor gebruik (doe de andere 2 terug in de doos). De afstand tussen de startkaart en de doelkaarten bedraagt 7 kaarten.
Spelverloop - Actiekaarten
Trekt de speler een sabotagekaart van de gedekte stapel, dan moet hij deze direct voor zich neerleggen en een nieuwe kaart trekken. Trekt hij een sabotagekaart die hij al voor zich heeft liggen, dan legt hij de getrokken kaart zonder effect af. Trekt de speler een instortingkaart, dan moet hij deze direct spelen en de als laatste gelegde gangenkaart zonder goud of trol uit het gangenstelsel verwijderen.
Spelverloop - Nieuwe ronde
Voeg de 10 kaarten die aan het begin van de ronde opzij zijn gelegd weer aan de gedekte stapel toe. Bereid de volgende ronde daarna zoals gebruikelijk voor.
Einde van het spel
De speler probeert zoveel mogelijk goudstukken te verzamelen. Hieronder kan je aflezen hoe goed je het hebt gedaan.
- 0-14 punten: dat was niks...
- 14-20 punten: redelijke prestatie
- 21-24 punten: een neusje voor goud!
- 25+ punten: meester van de grot!
Review saboteur het duel
Wij vinden Saboteur het duel een erg leuk en spannend spel. Telkens weer kom je voor verassingen te staan. Ideaal voor een avondje leuk spelletjes spelen! Daarnaast ook zeker een voordeel dat je het ook alleen kan spelen. Het spel heeft een goede kwaliteit, is spannend en is leuk ontworpen.
Andere edities
Er zijn nog twee andere leuke edities van Saboteur die je zeker aan moet schaffen. Let op: de uitbreiding kan je alleen maar gebruiken als je het basisspel ook hebt.
Saboteur: Basisspel Kaartspel
Saboteur: de uitbreiding Kaartspel