De crew kaartspel; uitleg & review
De crew is een super leuk coöperatief kaartspel waarin de spelers samen proberen in 50 verschillende missies het heelal te doorkruisen.
Wetenschappers vermoeden een mysterieuze planeet aan de rand van ons zonnestelsel. Tot nu toe werden er echter nog geen concrete bewijzen geleverd. Waag jullie daarom samen een aan een uniek avontuur in het heelal!
De Crew kaartspel
Aantal spelers: 3 tot 5
Duur: ongeveer 20 minuten
Leeftijd: vanaf 10 jaar
De crew spel uitleg
De crew is een kaartspel waarbij spelers samen moeten werken om door middel van slagen kaarten binnen te halen en zo de missies te voltooien. Missie 1 kun je zo vaak mogelijk spelen als je wil. Als je het moeilijker wil maken ga je steeds een missie verder. Je kan ook missies overslaan. Maar om het verhaal in het spel te volgen zou je ze op volgorde moeten spelen.
Voorbereiding de Crew kaartspel
Aan het begin van het spel deel je alle kaarten onder de spelers. Iedere speler legt een communicatiefiche met de groene zijde naar boven voor zich neer. Hij legt ook een herinneringskaart voor zich neer. Leg het noodsignaalfiche gedekt op tafel. Schud alle 36 kleine opdrachtkaarten en leg deze gedekt in een stapel op tafel.
De crew spelregels
In de Crew kaartspel zijn er vijf type kaarten: blauw, geel, groen en roze. Daarnaast heb je ook rakettenkaarten. Dit zijn troefkaarten en hebben een bijzondere functie. Rakettenkaarten hebben de waardes van 1 t/m 4. De speler met de hoogste raketkaart, is de commandant. Deze speler is de startspeler voor de ronde.
De startspeler speelt een kaart op tafel, en de rest van de spelers moeten die kleur volgen. Als een speler de kleur van de startspeler niet heeft, mag hij een kaart naar keuze opleggen. Als iedere speler een kaart heeft opgelegd, is de slag voor de speler die de hoogste kaart gespeeld heeft van de gevraagde kleur.
De speler die de slag gewonnen heeft mag de volgende ronde beginnen. De overige spelers gooien dan weer dezelfde kleur neer, indien mogelijk. Kan je de gekozen kleur niet volgen? Dan mag je een rakettenkaart opleggen. Wanneer je dit doet, win je automatisch deze slag. Gooit er iemand anders ook een rakettenkaart op? Dan wint de speler met de hoogste rakettenkaart.
Een missie kiezen
Om het spel te kunnen spelen moeten de spelers een missie hebben gekozen. In de meeste missies moeten de spelers een bepaald aantal opdrachten vervullen. De opdrachtkaarten zijn kleinere versies van de speelkaarten. Als een missie geen speciale regels voorschrijft, verdelen de spelers de opdrachten onder elkaar.
De spelers nemen het opgegeven aantal opdrachtkaarten van de gedekte stapel en leggen deze open midden op tafel. De andere opdrachtkaarten worden in deze missie niet gebruikt. De spelers bekijken hun handkaarten. De speler die rakettenkaart 4 in zijn hand heeft, zegt dit hardop. Hij is tijdens deze missie de commandant van de crew.
De commandant kiest altijd als eerste een opdracht uit een van de kaarten midden op tafel en legt de kaart open voor zich neer. Daarna kiezen de andere crewleden met de klok mee een opdrachtkaart, tot alle opdrachten verdeeld zijn. Een speler kan meerdere opdrachten hebben en niet alle spelers hebben altijd hetzelfde aantal opdrachten.
In de eerste missies is het aantal opdrachten heel klein. Daarom zullen niet alle spelers een opdracht hebben en zullen die missies vaak snel gespeeld zijn.
Wanneer is een opdracht vervuld?
Een opdracht is vervuld als een crewlid een slag wint waarin de speelkaart zit die overeenkomt met zijn opdrachtkaart. Hij draait dan de betreffende opdrachtkaart om. Een crewlid kan meerdere opdrachten in één slag vervullen.
Zodra alle crewleden hun opdrachten hebben vervuld, is de missie geslaagd en kan de crew aan de volgende missie beginnen. De crewleden noteren in het logboek hoeveel pogingen ze hebben moeten ondernemen om de missie te laten slagen.
Zodra een opdracht van een crewlid door een andere speler wordt vervuld, verliezen de crewleden de missiepoging en moeten ze opnieuw aan de missie beginnen. Voor een nieuwe poging moeten de spelers alle kaarten schudden, nieuwe speelkaarten uitdelen en ook nieuwe opdrachtkaarten kiezen
Communicatiemogelijkheden
Tijdens het spel mag je niet met elkaar communiceren. Je mag alleen met elkaar communiceren met behulp van het communicatiefiche. Tussen de slagen door mag je iets vertellen door het fiche te gebruiken. Dit mag je doen voordat je een slag speelt, of als je een slag gespeeld hebt.
Je communiceert door het fiche op de kaart te leggen. Je kan op verschillende manieren communiceren:
- Leg je het fiche bovenop de kaart, dan zeg je dat dit de hoogste kaart van die kleur uit je hand is.
- Leg je het fiche onderaan de kaart, dan zeg je dat dit de laagste kaart van die kleur uit je hand is.
- Leg je het fiche in het midden van de kaart, dan zeg je dat dit de enige kaart van die kleur in je hand was.
Herinneringskaart
Als een speler een kaart communiceert en dus open voor zich neerlegt, neemt hij zijn herinneringskaart in zijn hand. Die herinnert de speler eraan dat hij nog een gecommuniceerde kaart op tafel heeft liggen die hij kan spelen. Zodra de speler de gecommuniceerde kaart heeft gespeeld, legt hij de herinneringskaart opzij. Hij draait dan het communicatiefiche om, met de rode zijde naar boven, zodat hij weet dat hij in deze missie al gecommuniceerd heeft en niet opnieuw mag communiceren.
De overige spelers kunnen ook op deze manier met elkaar communiceren om elkaar te helpen de missie te voltooien.
Andere missies
De missies worden steeds moeilijker. Bij meerdere opdrachtkaarten moeten de opdrachten opeenvolgende volgorde gewonnen worden. De commandant mag als eerst een opdracht kiezen.
Review de crew kaartspel
Wij vinden de crew een bijzonder leuk kaartspel. In 2020 is het spel zelfs winnaar speelgoed van het jaar geworden. Vaak speel je een spelletje toch tegen elkaar, maar wij vinden het ook wel eens leuk om een coöperatief spel te spelen. Toch even wat anders als je mét elkaar speelt in plaats van tegen elkaar.
Het spel is in principe makkelijk om te spelen, maar met de beperkte communicatie en het samenwerkingsaspect wordt het een super leuk, spannend en tactisch spel.
De crew missie diepzee
Op de bodem van de Stille Oceaan zijn aanwijzingen gevonden van een verloren beschaving. Verder weet men echter niets over wat er zich tussen deze onderwaterruïnes bevindt. Ga daarom samen met jouw crew op missie naar de diepzee! In De Crew - Missie Diepzee moeten jullie samen meer dan 30 verschillende missies voltooien. Dit gebeurt volgens het principe van een slagenspel.
De eerste speler speelt een kaart, waarna de volgende speler een kaart in dezelfde kleur op moet gooien. De speler die de hoogste kaart in deze kleur opgooit, wint de stapel. Maar De Crew - Missie Diepzee is coöperatief! Alle spelers moeten daarom volgens de regels van de missie een specifiek aangegeven aantal kaarten krijgen. Een foute slag leidt tot een gefaalde missie.
De Crew - Missie Diepzee is het vervolg op het populaire ruimte-avontuur De Crew. Missie Diepzee is een op zichzelf staand coöperatief avontuur met maar liefst 96 verschillende opdrachtkaarten. Net als bij zijn voorganger zal praten soms onmogelijk zijn. Daarin ligt dan ook de uitdaging van De Crew - Missie Diepzee. Slim op elkaar inspelen leidt tot succes. Hoe goed kunnen jullie met elkaar samenwerken? De Crew - Missie Diepzee bevat in tegenstelling tot zijn voorganger maar liefst 96 opdrachtkaarten met zeer uiteenlopende opdrachten.