Clever; het spannendste dobbelspel

Ook gek op tactische en uitdagende dobbelspellen? Dan is  Clever echt iets voor jou!

Bij Clever moet je echt tactisch nadenken. Het lijkt een beetje op Qwixx, maar dan met meer diepgang en nóg leuker. Het is een spannend spel en je wordt uitgedaagd om de slimste keuzes te maken.

De leukste spellen door ons getest

Bekijk hieronder het dobbelspel Clever en andere edities. Als je de normale editie nog niet kent zou ik beginnen met de spelregels hiervan te lezen. Wil je nog meer uitdaging en andere leuke toevoegingen leren bij het spel? Navigeer dan links in het menu naar ''Dobbel zo Clever'' en ''Clever tot de 3e macht''. Deze edities wil je absoluut niet missen!   

Wij zijn echte spelletjes fanaten en daarom heb ik alle spelletjes gespeeld met het team voor het schrijven van deze tekst. Onder de uitleg vind je mijn korte review over dit spel.

Clever dobbelspel

Aantal spelers: 1 tot 4 spelers
Duur: ongeveer 30 minuten
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Uitgever: 999 games


Inhoud spel

  • 6 dobbelstenen in verschillende kleuren
  • 4 viltstiften
  • De doos met een zilveren dienblad
  • Scoreblok

Doel van het spel

Het doel van Clever is om zoveel mogelijk punten te behalen in de vijf verschillende categorieën.

Rondes

Aan het begin van elke ronde streep je je ronde nummer af. Je verdient dan een bepaalde bonus die je later in het spel weer kan gebruiken.

  • Ben je met vier spelers? Dan speel je vier rondes.
  • Ben je met drie spelers? Dan speel je vijf rondes.
  • Ben je met 2 spelers of speel je alleen? Dan speel je zes rondes.

Scoreblok

Op het scoreblok staan vijf verschillende soorten categorieën in de kleuren van de dobbelstenen.

  1. Gele categorie: als je de gele dobbelsteen kiest, streep je één van de twee waardes af. Van elk cijfer (1 t/m 6) staan er twee waardes op het scoreblad.
  2. Blauwe categorie: als je de blauwe dobbelsteen kiest, tel je de blauwe en witte dobbelsteen bij elkaar op. Dit getal streep je af.
  3. Groene categorie:  bij groen moeten alle vakjes van links naar rechts afgestreept worden, zonder vakjes over te slaan. De waarde moet hoger of gelijk zijn dan welk getal er in het vakje staat.
  4. Oranje categorie:  bij oranje moeten de waardes van links naar rechts genoteerd worden zonder een vakje over te slaan. De waarde van de dobbelsteen wordt genoteerd zonder bepaalde voorwaarden.
  5. Paarse categorie:  bij paars moeten de waardes van links naar rechts genoteerd worden zonder een vakje over te slaan. Het getal wat je invult, moet hoger zijn dan het getal wat je ervoor hebt ingevuld. Behalve bij een zes, je mag dan weer zelf kiezen bij welke waarde je begint.

Daarnaast is er ook nog een witte dobbelsteen. Deze geldt als joker, je mag zelf bepalen bij welke categorie je hem inzet.

Kruis je een vakje aan waar een bonus aan verbonden is, kan je dit gelijk noteren. Een bonus herken je aan een klein zwart vakje. De bonussen leg ik later in deze blog uit.

Spelverloop

Als je aan de beurt bent mag je in totaal drie keer gooien. Bij elke beurt kies je één dobbelsteen en noteer je de waarde hiervan bij de desbetreffende kleur. Als je een dobbelsteen kiest, gaan alle dobbelstenen met een lagere waarde eruit. Deze leg je op het zilveren dienblad.

Wanneer je drie keer hebt gegooid mogen de andere spelers één dobbelsteen kiezen die ze op hun scoreblad afkruisen. Alle spelers mogen dezelfde dobbelsteen gebruiken. Kan je niet, dan mag je uit een van de drie dobbelstenen kiezen die de actieve speler zelf gekozen had.

Bonussen

Er zijn verschillende soorten bonussen in het spel:

  • Opnieuw dobbelen: deze bonus herken je aan het kleine zwarte vakje met de drie pijlen erin. Deze bonus betekent dat je je laatste worp opnieuw mag dobbelen. Wanneer je deze bonus ontvang, zet je een rondje om de cirkel heen. Als je van de bonus gebruik wil maken, kleur je het vakje in.
  • +1: deze bonus herken je aan het kleine zwarte vakje met +1. Deze bonus betekent dat je aan het einde van de beurt één van jouw dobbelstenen opnieuw mag aankruisen. Dit mogen alle dobbelstenen zijn. Je mag ook twee keer in dezelfde beurt gebruik maken van de +1.
  • Verschillende kruizen: wanneer je deze hebt verdient (bijvoorbeeld door een bepaalde kolom af te maken) mag je direct een kruis zetten bij de bijbehorende kleur. 
  • Verschillende cijfers: wanneer je deze hebt verdient mag je direct een kruis zetten bij de bijbehorende kleur. 

Puntentelling

Elke categorie levert op een andere manier punten op. Op de achterkant van het scoreblad kunnen de punten genoteerd worden.

  • Geel: bij geel verzamel je punten per kolom die je hebt ingevuld. Dit tel je bij elkaar op en noteer je bij geel.
  • Blauw: bij blauw krijg je punten voor elk kruisje die je neergezet hebt. Boven aan het blauwe vak staat hoeveel punten je krijgt.
  • Groen: bij groen kijk je tot welk vakje je bent gekomen en hoeveel punten hierbij horen.
  • Oranje en paars: bij oranje en paars tel je de punten afzonderlijk bij elkaar op.
  • Vosjes: als je een vosje hebt gehaald, krijg je de laagste score die je hebt behaald nog een keer.

Tel alles bij elkaar op. Degene die de meeste punten heeft behaald wint het spel.

Review

Dit spannende dobbelspel kan je met meerdere mensen spelen maar ook met z'n tweeën of in je eentje is het zelfs top! Het leuke spel zorgt voor veel nieuwe uitdaging. Het voordeel van Clever vind ik dat je, net als met Qwixx, ook een zet mag doen als een andere speler aan de beurt is. Hierdoor hoef je nooit lang te wachten. Een nadeel vind ik dat het spel super veel kleine regeltjes heeft, waardoor je aan het begin echt lang moet nadenken. Pas na een paar keer spelen ging dit bij mij een beetje soepeler  . Maar dat was het zeker waard!

Dobbel zo Clever

Het scoreblad bij Dobbel zo Clever is anders dan bij de normale editie van Clever. Er is een nieuwe actie bij gekomen en er zijn vijf nieuwe categorieën. Hieronder vind je de spelregels van deze editie.


Categorieën

  • Zilver: als je de zilveren dobbelsteen kiest, mag je dit getal bij een willekeurige kleur wegstrepen. Daarnaast mag je alle dobbelstenen die op het zilveren dienblad liggen ook in deze categorie wegstrepen.
  • Geel: als je de gele dobbelsteen kiest, zet je eerst een rondje om het getal en daarna kruis je het getal af. De bonussen krijg je al als de getallen alleen omcirkelt zijn.
  • Blauw: bij de blauwe categorie moeten alle vakjes van links naar rechts aangekruist worden, zonder een vakje over te slaan. Het eerste getal mag je zelf kiezen, maar het getal wat erna komt moet hetzelfde getal of lager zijn. De witte dobbelsteen moet altijd bij de blauwe op worden geteld.
  • Groen: bij de groene categorie staat er in het vakje met welk getal je de dobbelsteen moet vermenigvuldigen. De uitkomst hiervan vul je in.
  • Roze: bij de roze categorie zet je de waarde van de dobbelsteen neer. In de vakjes staan bepaalde voorwaarde (bijvoorbeeld hoger dan 2) die je moet behalen om de bonus te krijgen.

Puntentelling

Elke categorie levert op een andere manier punten op:

  • Zilveren categorie: je telt van elke kleur hoeveel kruisjes je hebt gezet en kijkt hoeveel punten daarbij horen. Deze tel je bij elkaar op. Dit zijn je punten voor deze categorie.
  • Gele categorie: je krijgt punten voor het aantal kruisjes die je hebt behaald. Het aantal punten staat boven in de gele categorie aangegeven.
  • Blauwe categorie: hoe meer vakjes je hebt aangekruist, hoe meer punten je behaald. Het aantal punten staan per vakje aangegeven.
  • Groene categorie: je doet het eerste getal - het tweede getal, en het derde getal - het vierde getal. Alle waardes tel je bij elkaar op en dit zijn je aantal punten. Je kan hiervoor dus ook minpunten krijgen.
  • Roze categorie: de waardes tel je bij elkaar op, dit zijn je punten voor de roze categorie.

Nieuwe actie

De nieuwe actie in het spel is 'terughalen'. Hiermee mag je een dobbelsteen van het zilveren dienblad terughalen en opnieuw dobbelen.

Nieuwe bonussen

De vierkantjes met vraagtekens erin zijn nieuwe bonussen in het spel. Deze vierkantjes hebben verschillende kleuren. Als je die bonus krijgt, mag je in die categorie een getal kiezen die je afkruist.

Clever tot de 3e macht

Het scoreblad bij Clever tot de 3e macht is net even wat anders dan bij de normale editie van Clever. Er zijn vijf nieuwe categorieën en er is een actie aan het spel toegevoegd. Hieronder vind je de spelregels van Clever tot de 3e macht.


Categorieën

Hieronder leg ik de nieuwe categorieën van het spel uit, de vraagtekenbonussen en de nieuwe actie (getallenjoker).

Gele categorie

  • Actieve speler: als je in de eerste worp de gele dobbelsteen kiest, dan kruis je dat getal af in de eerste rij. Kies je in de tweede worp de gele dobbelsteen, kruis je dit getal af in de tweede rij, en bij de derde worp in de derde rij.
  • Passieve spelers: maak je als passieve speler gebruik van de gele dobbelsteen (wanneer deze op het dienblad ligt), dan mag je alleen de grijze vakjes op het scoreblad aankruisen.
  • Bonussen: de bonussen staan tussen de vakjes en krijg je als je het getal boven én onder de bonus hebt weggestreept.
  • Puntentelling: de punten tel je per rij. Alle rijen tel je bij elkaar op en dit is je totale score voor deze categorie.

Blauw/groene categorie

  • Actieve speler: het doel is om in één beurt zoveel mogelijk kruisjes neer te zetten. Voor elk getal wat hetzelfde is als de blauw/groene dobbelsteen, mag je een extra kruis van dat getal neerzetten. Voorbeeld: je hebt in de eerste twee beurten dezelfde dobbelsteen als de derde blauw/groene, dan mag je drie kruisjes van dat getal neerzetten.
  • Passieve spelers: maak je als passieve speler gebruik van de blauw/groene dobbelsteen (wanneer deze op het dienblad ligt), mag je bijvoorbeeld ook twee drieën wegstrepen, als er twee dobbelstenen van het getal drie liggen.
  • Bonussen: de bonus krijg je als je de blauw/groene vakjes in een rij hebt weggestreept. De witte vakjes hoeven dus niet worden weggestreept, wil je de bonus in die rij halen.
  • Puntentelling: de punten tel je per rij. Alle rijen tel je bij elkaar op en dit is je totale score voor deze categorie.

Paarse categorie

  • Actieve/passieve speler: bij de paarse categorie zet je getallen neer in plaats van kruisjes. De waarde van de witte dobbelsteen wordt bij de paarse opgeteld. Je begint bij het getal dat in het midden staat, 7. Het getal wat links daarvan komt moet steeds 1 minder zijn, en het getal wat rechts daarvan komt moet steeds 1 meer zijn. Je mag er altijd weer een 7 neerzetten. Op deze manier reset je de rij.
  • Bonussen: als je een getal in een bepaald vakje neerzet krijg je de bonus die bij het bijbehorende vakje staat.
  • Puntentelling: je kijkt hoever je links en rechts van de 7 bent gekomen. Het getal tot hoever je bent gekomen krijg je aan punten. Hoe verder je bent gekomen, hoe meer punten je krijgt. De punten van links en rechts tel je bij elkaar op. Dit zijn je punten voor deze categorie. Voor elke 2,3,4 of 10,11,12 die je op hebt geschreven krijg je vier extra punten.

Bruine categorie

  • Actieve/passieve speler: bij deze categorie zet je kruizen neer bij het getal wat je gooit. Je kruist ze aan van links naar rechts. De vakjes die je overslaat mag je niet meer aankruisen.
  • Bonussen: de bonus krijg je als het getal links en rechts van de bonus is afgekruist.
  • Puntentelling: voor de puntentelling tel je hoeveel kruisjes je neer hebt gezet en lees je de puntentelling af die bij het vakje hoort.

Roze categorie

  • Actieve/passieve speler: bij het eerste vakje maakt het niet echt uit wat je er neer zet. Maar bij de andere vakjes kan je een paar dingen kiezen: of je kiest ervoor om het getal wat je gooit x 1, 2 of 3 te doen (hangt er vanaf wat er boven het vakje staat), of je kiest ervoor om het getal wat je gooit te delen door 2 én gebruik te maken van de bonus.
  • Puntentelling: je telt alle waardes van de getallen die je neer hebt gezet bij elkaar op, dit is je score voor de roze categorie.

De vraagtekenbonussen

De vraagtekenbonussen hebben verschillende kleuren. Als je deze bonus krijgt mag je in deze kleur een kruis of getal zetten. Heb je een zwart vraagteken, dan mag je zelf weten in welke kleur je een kruis/getal zet.

Nieuwe actie (getallenjoker)

Als je deze bonus hebt verdiend, omcirkel je het eerste vakje in deze rij. De bonus is te herkennen aan het kleine zwarte vakje met vraagtekens erin. Als je een vakje omcirkelt hebt, betekent dit dat je ooit een getal mag omzetten naar een drie. Dit geld ook voor de vakjes met een 4, 5 en 6 erin. Heb je het vakje met een ? omcirkelt, mag je een dobbelsteen om toveren naar een getal naar keuze.