Boerenbridge spelregels

Boerenbridge is een spel dat werd afgeleid van gewoon bridge en klaverjassen. In Vlaanderen wordt het ook wel 'Chinees poepen' genoemd. Boerenbridge kun je met gewone kaarten spelen, maar om het extra leuk te maken kun je ook dit speciaal gemaakte spel ervoor aanschaffen. Lees verder voor de boerenbridge spelregels.

Het doel van boerenbridge

Het doel van boerenbridge is om te voorspellen hoeveel slagen je in elke ronde gaat winnen. Als je het goed hebt krijg je punten. Heb je het fout? Dan krijg je strafpunten. Je kunt het spel spelen met 3-8 spelers en bestaat uit 17 rondes.


Boerenbridge spelregels

In principe zijn de Boerenbridge spelregels makkelijk om uit te leggen. Wel weet ik nog, toen ik het voor het eerst speelde, het wel even duurde voordat ik het helemaal doorhad.

In totaal worden er 17 rondes gespeeld. In ronde 1 speel je met 1 kaart, ronde 2 met 2 kaarten, ronde 3 met 3 kaarten etc. Er zijn in het spel een aantal regels wat betreft de rondes en kaarten die belangrijk zijn:

  • In ronde 8,9 en 10 krijgt iedereen 8 kaarten.
  • Ronde 9 wordt zonder troef gespeeld.
  • Na ronde 10 wordt het aantal kaarten per ronde weer afgebouwd. Totdat de laatste ronde weer opnieuw met 1 kaart wordt gespeeld.

Voorbereiding boerenbridge

  1. Begin met het delen van het aantal kaarten waarmee de ronde gespeeld wordt.
  2. Draai de troefkaart om. Pak deze troefkaart van de stapel kaarten die je niet gebruikt. Deze kleur is de troefkleur voor die ronde.
  3. De spelers voorspellen hoeveel slagen ze gaan winnen. Dit gebeurd om en om.

Bieden op slagen

Vanaf het moment dat de spelers 3 of meer kaarten in handen hebben, mag het totaal geboden aantal slagen niet gelijk zijn aan het aantal speelkaarten per spelers. Soms komt het dus voor dat de laatste speler niet kan voorspellen wat hij eigenlijk wilde.

Bijvoorbeeld: in ronde 6 wordt er gespeeld met 6 speelkaarten. De eerste spelers hebben in totaal 5 slagen geboden. Dit betekent dat de laatste speler geen '1' mag zeggen.

Spelverloop boerenbridge

De eerste ronde begint degene die links naast de dealer zit. De volgende ronde mag de speler die de vorige slag behaalde als eerste uitkomen. De speler is verplicht om de speler die als eerste uitkomt te volgen. Kan hij niet volgen, dan mag hij een troefkaart spelen.

Wanneer win je een slag?

Je wint een slag als je de hoogste uitgekomen kaart speelt, óf de hoogste troefkaart. De hoogste troefkaart wint altijd.

Puntentelling

  • Een goede voorspelling levert 10 punten op. Voor iedere slag die je hebt gewonnen krijg je nog een extra punt.
  • Heb je een verkeerde voorspelling gedaan? Dan krijg je 2 minpunten voor elke slag die je ernaast zit.